Scenariusz zawiera cykl zajęć dla dzieci 4 - letnich, mających na celu utrwalenie liczebności w zakresie 4, rozpoznawanie zbiorów liczbowych określonych liczebnikami, utrwalenie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni.
Cele:
- utrwalenie liczenia w zakresie 4, rozpoznawanie zbiorów liczbowych określonych liczebnikami;
- rozwijanie operacyjnego myślenia, ustalanie równoliczności zbiorów, przez przeliczanie i łączenie w pary;
- utrwalenie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, w, obok);
- klasyfikacja według podanego kryterium;
- utrwalenie znajomości kolorów podstawowych.
Przewidywane umiejętności dzieci:
- potrafi przeliczać w zakresie 4;
- potrafi ustalić równoliczność zbiorów poprzez samodzielne doświadczenia,
- potrafi klasyfikować wg podanego kryterium;
- zna pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni;
- zna podstawowe kolory.
Metody:
- podające;
- problemowe;
- praktycznego działania.
Pomoce: Obrazki przedstawiające 1, 2, 3 lub 4 sztuki zwierząt, koperty z imionami, kolorowe jajka po 4 dla każdego dziecka, kolorowe kwiaty po 4 dla każdego dziecka, rysunek koszyczka, bębenek, kartoniki z literami, klej, kredki. Przebieg zajęć: Nauczycielka przedstawia pacynkę kaczuszki, która będzie proponowała zadania do rozwiązania.
Zadanie I: Zabawa liczbowa Pokaż obrazek; dzieci otrzymują obrazki przedstawiające 1,2,3,4 sztuki zwierząt. Nauczycielka recytuje fragmenty wierszyków, wyliczanek, dzieci odnajdują właściwy obrazek i unoszą go do góry.
- były sobie świnki trzy;
- aaa kotki dwa;
- weszły na płoty trzy małe koty;
- pieski małe dwa chciały przejść przez rzeczkę;
- trzy rogate kózki obgryzały brzózki;
- obok dąbrowy pasą się cztery krowy.
Zabawa ruchowa. Dzielimy się na grupy; nauczycielka podaje kryterium wg którego dzieci mają się podzielić np.:
- dziewczynki, chłopcy;
- dzieci w spódnicach i w spodniach;
- dzieci, które mają ciemne włosy i jasne;
- dzieci, których imię zaczyna się na literę K,M,P itp.
Zadanie II: Dzieci odnajdują kopertę ze swoim imieniem, opróżniają jej zawartość, układają przedmioty przed sobą. Nauczycielka podaje polecenia:
- policz ile jest jajek; pokaż na palcach;
- ile jest kwiatów; pokaż na palcach;
- czy jest tyle samo?;
- jak można sprawdzić czy jest tyle samo kwiatów i jajek;
- włóż jeden kwiatek do koperty, ile jest teraz?;
- czy teraz jest tyle samo jajek i kwiatów, sprawdź;
- czego jest więcej, o ile?;
- co trzeba zrobić aby było tyle samo.
Zabawa ruchowa Zabawa w kołach; dzieci tańczą przy muzyce na przerwę w muzyce uważnie słuchają ile razy nauczycielka uderzyła w bębenek i dobierają się po tyle osób w kołach.
Zadanie III: Na stolikach leżą kartki z narysowanymi koszyczkami. Nauczycielka podaje polecenia:
- w koszyczku są trzy jajka (czerwone, żółte, zielone);
- pod koszyczkiem są dwa kwiaty;
- obok koszyczka jest niebieskie jajko;
- nad koszyczkiem są dwa jajka.
Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania dzieci przyklejają elementy oraz dorysowują, ozdabiają prace kredkami wg własnego pomysłu.
Opracowała: Musiał Walentyna
|